EDUKASI KESEHATAN JIWA DAN SKRINNING MASALAH KESEHATAN JIWA DAN PSIKOSOSIAL PADA REMAJA SEBAGAI UPAYA MEMBENTUK REMAJA YANG SEHAT MENTAL

Yuldensia Avelina, Rosania Euthropia Brigita Conterius, Agustina Andika Putri, Archangela Aghriani Balamaking

Abstract


Masa remaja merupakan masa kritis bagi perkembangan fisik dan mental. Perkembangan kesehatan
mental yang baik penting untuk kesehatan dan kualitas hidup remaja yang baik sepanjang masa hidup
remaja di masa depan. Hasil observasi dan wawancara dengan pihak sekolah dimana belum adanya
kegiatan sosialisasi tentang kesehatan jiwa pada remaja sehingga banyak siswa tidak tahu dan tidak
mengerti bagaimana cara melakukan deteksi masalah kesehatan jiwa pada remaja, dan belum adanya
terbentuk remaja sehat jiwa di sekolah. Kegiatan pengabdian masyarakat ini bertujuan untuk
meningkatkan pemahaman siswa tentang kesehatan jiwa melalui edukasi dan mengetahui masalah
kesehatan jiwa dan psikososial pada siswa.Metode yang digunakan adalah ceramah dan diskusi tentang
kesehatan jiwa remaja serta skrining masalah kesehatan jiwa dan psikososial. Instrumen yang
digunakan adalah kuesioer pengetahuan tentang kesehatan jiwa remaja dan kuesioner DASS 42 untuk
mengukur masalah kesehatan jiwa dan psikososial. Jumlah siswa yang mengikuti kegiatan sebanyak 30
orang siswa Kelas X.Hasil yang dicapai dari kegiatan ini adalah siswa yang hadir memahami tentang
kesehatan jiwa pada remaja, terdeteksi masih ada siswa yang mengalami depresi ringan, stress ringan
dan sedang, serta kecemasan ringan dan sedang. Para siswa antusias dalam mengikuti kegiatan hingga
selesai. Perlunya keterlibatan sekolah dalam penanganan kesehatan jiwa dengan skrining dan edukasi
kesehatan jiwa.
Kata Kunci: Edukasi, Kesehatan jiwa remaja, Skrining


Full Text:

PDF

References


lves, F. F. (2022). The Prevalence of

Adolescent Social Fears and Social

Anxiety Disorder in School

Contexts . International Journal of

Environmental Research and

Public Health, 19(19).

doi:https://doi.org/10.3390/ijerph1

Andrews, J. H. (2020). Evidence-Based

Assessment Tools for Common

Mental Health Problems: A

Practical Guide for School Settings.

Children & Schools, 42(1), 41–52.

Beck, A. L. (2021). Screening for

depression in children and

adolescents: a protocol for a

systematic review update.

Systematic Reviews, 10(1).

doi:https://doi.org/10.1186/s13643-

-01568-3

Bharati, D. K. (2022). Correlates of

depression among school going

adolescents in the urban area of

Patna in eastern India . Journal of

Family Medicine and Primary

Care, 11(5).

doi:https://doi.org/10.4103/jfmpc.jf

mpc_125_21

Catani, C. W. (2023). School-based mental

health screenings with Ukrainian

adolescent refugees in Germany:

Results from a pilot study. Frontiers

in Psychology, 14(1).

Endriyani, S., Martini, S., & Pastari, M.

(2024). Edukasi dan skrining

kesehatan jiwa remaja dengan

aplikasi. Madaniya, 5(1), 192-198.

Garcia-Carrion, R. V.-G. (2019). Children

and adolescents mental health: A

systematic review of interaction-

based interventions in schools and

communities. In Frontiers in

Psychology, 10(1).

doi:https://doi.org/10.3389/fpsyg.2

00918

Grande, A. J.-L. (2023). Efficacy of school-

based interventions for mental

health problems in children and

adolescents in low and middle-

income countries: A systematic

review and meta-analysis. In

Frontiers in Psychiatry, 13(1).

Hankin, B. L. (2020). Screening for and

Personalizing Prevention of

Adolescent Depression. Current

Directions in Psychologicalcience, 29(4), 327–332.

doi:https://doi.org/10.1177/096372

Korczak, D. J. (2023). Diagnosis and

management of depression in

adolescents. CMAJ. Canadian

Medical Association Journal ,

(21), E739-E746.

Mangal, A. T. (2020). Screening for

common mental health problems

and their determinants among

school-going adolescent girls in

Gujarat, India. Journal of Family

Medicine and Primary Care, 9(1).

Monsillion, J. Z.-D. (2023). School

Mindfulness-Based Interventions

for Youth, and Considerations for

Anxiety, Depression, and a Positive

School Climate—A Systematic

Literature Review. In Children,

(5).

Notoatmodjo, S. (2014). Promosi

Kesehatan dan Perilaku Kesehatan.

Jakarta: Rineka Cipta.

Organization, W. H. (2020). Guidelines on

mental health promotive and

preventive interventions for

adolescents : helping adolescents

thrive.

Sakellari, E. N. (2021). Mental health and

wellbeing at schools: Health

promotion in primary schools with

the use of digital methods. In

Children, 8(5).

Scheiner, C. G. (2022). Mental disorders at

the beginning of adolescence:

Prevalence estimates in a sample

aged 11-14 years. Public Health in

Practice, 4(1).

doi:https://doi.org/10.1016/j.puhip.

100348

Sekhar, D. L. (2023). A qualitative analysis

of participant experiences with

universal school-based depression

screening. Preventive Medicine

Reports, 31(1).

doi:https://doi.org/10.1016/j.pmedr

.2022.102073

Van Loon, A. W. (2022). The effects of

school-based interventions on

physiological stress in adolescents:

A meta-analysis. In Stress and

Health, 38(2), 87–209.

doi:https://doi.org/10.1002/smi.308

Williamson, V. L. (2022). School-based

screening for childhood anxiety

problems and intervention delivery:

a codesign approach. BMJ, 12(6).

Woodrow, N. F. (2022). Exploring the

potential of a school-based online

health and wellbeing screening.

BMC Public Health, 22(1).

doi:https://doi.org/10.1186/s12889-

-12748-2




DOI: http://dx.doi.org/10.30633/jas.v6i1.2556

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Publish by Stikes Syedza Saintika Padang 

Contact Person:

Ns. Honesty Diana Morika, M.Kep 
Editor In Chief
Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat 
STIKes SYEDZA Saintika Padang

Phone : 082384992512

Jl. Prof. Dr. Hamka No. 228 Air Tawar Timur Padang - Sumatera Barat

Email: lppmsyedza@gmail.com




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Flag Counter